Αυτοταλάντωση εμπροσθίου συστήματος...

Συζήτηση στο φόρουμ 'Τεχνικά Διάφορα' που ξεκίνησε από το μέλος ntlaw, στις 27 Απριλίου 2014.

  1. ntlaw
    Offline

    ntlaw Well-Known Member

    Εγγραφή:
    30 Δεκεμβρίου 2013
    Μηνύματα:
    5.017
    Περιοχή:
    ΑΘΗΝΑ
    Μοτοσυκλέτα:
    R1150GS ADV
    Ένα συχνό φαινόμενο που παρατηρείται στα δίτροχα οχήματα (μοτοσυκλέτες, ποδήλατα), είναι η (με αργή συχνότητα) αυτοταλάντωση (δεξιά-αριστερά) του μπροστινού συστήματος (τιμόνι, αναρτήσεις). Το φαινόμενο αυτό λέγεται wobbling ή shimmy.
    Όπως σε κάθε σύστημα, έτσι και στο σύστημα μηχανή+αναβάτης υπάρχουν κάποιες συχνότητες (ιδιοσυχνότητες) στις οποίες το όλο σύστημα μπορεί να μπεί σε αυτοταλάντωση. Λόγω της μεγάλης ευπάθειας του μπροστινού, οποιεσδήποτε μικρές εξωτερικές δυνάμεις ή ροπές (πχ. από αέρα, έδαφος, κίνηση, τριβές, βάρος κλπ) μπορούν να συμπέσουν και να θέσουν το σύστημα σε αυτοταλάντωση. Ιδιαίτερα μάλιστα αν οι τροχοί δεν είναι απόλυτα ζυγοσταθμισμένοι ή ευθυγραμμισμένοι. Το γυροσκοπικό φαινόμενο και οι δυνάμεις στροφορμής δεν είναι αρκετά για να κρατήσουν τον μπροστινό τροχό σε ευθεία και μόνο πορεία ώστε να μην αυτοταλαντωθεί το μπροστινό σύστημα. Αν έχετε προσέξει, κάποιοι αναβάτες hyper-sports μηχανών τοποθετούν "steering damper" στο μπροστινό σύστημα (τιμόνι) για να αυξήσουν την απόσβεση και να μειώσουν την εμφάνιση του φαινομένου (που γίνεται αρκετά έντονο σε υψηλές ταχύτητες).
    Το φαινόμενο αυτό μέχρι τώρα έχει ευρέως απασχολήσει όχι μόνο κατασκευάστριες εταιρίες μοτό αλλά και ελαστικών. Επίσης έχει απασχολήσει έντονα και την ακαδημαϊκή/πανεπιστημιακή κοινότητα (πχ. αυτό ή αυτό το άρθρο).

    Όπως έχει μελετηθεί, υπάρχουν πολλοί παράγοντες που προκαλούν αυτό το φαινόμενο το οποίο παρατηρείται σε ανεξαιρέτως όλες τις μάρκες μοτοσυκλετών, σε άλλες περισσότερο και άλλες λιγότερο.

    Οι πιο πιθανές αιτίες που επιδρούν στην έντονη εμφάνιση του φαινομένου, είναι:

    - Τοποθέτηση βάρους πιο πίσω σε σχέση με τον άξονα του πίσω τροχού (πχ. μπαγκαζιέρα, βαλίτσες, σχάρες)
    - Μη καλά τοποθετημένα ή μη σωστά σφιγμένα ή λασκαρισμένα ρουλεμάν λαιμού τιμονιού
    - Είδος, τύπος, κατάσταση, πιέσεις και πέλματα ελαστικών
    - Ελλιπής ζυγοστάθμιση ή ακτινολόγηση ζαντών, ή χαλαρές (ξεβιδωμένες, σπασμένες, λασκαρισμένες) ακτίνες
    - Στραβές ζάντες ή φθαρμένα ή μη σωστά τοποθετημένα ελαστικά ή ελαστικά που είτε δεν ενδείκνυνται είτε δεν έχουν τη σωστή διάσταση για τη συγκεκριμένη μηχανή
    - Μη σωστή ευθυγράμμιση του μπροστινού με τον πίσω τροχό (αυτό είναι πολύ σημαντικό και δεν είναι πάντα εύκολο να επιτευχθεί 100% σε δίμπρατσο ψαλίδι)
    - Ακατάλληλα αξεσουάρ επάνω στη μηχανή (πχ. είδος βαλίτσας/σαμαριών)
    - Ανομοιογενής κατανομή βάρους επάνω στη μηχανή και το συνολικό βάρος επάνω σε αυτήν
    - Ζελατίνα που δεν ενδείκνυται ή δεν έχει σχεδιασθεί για τη συγκεκριμένη μηχανή
    - Πλαστικά τμήματα που δεν είναι σωστά τοποθετημένα ή είναι λασκαρισμένα
    - Φθαρμένα ή προβληματικά ή λασκαρισμένα ρουλεμάν τροχών
    - Φθαρμένα ή προβληματικά ρουλεμάν ή σινεμπλοκ (silent blocks) ή μη σωστό σφίξιμο/ρύθμιση ή λασκαρισμένες βάσεις στο μοχλικό σύστημα της πίσω ανάρτησης
    - Ανομοιογενείς ποσότητες υγρών/αέρα στις μπουκάλες μπροστινής ανάρτησης ή ανομοιογενής συμπεριφορά μεταξύ τους στην απόσβεση κραδασμών ή μη σωστή λειτουργία/συμπεριφορά γενικά της όλης ανάρτησης
    - Ελατωματικό ή προβληματικό ή φθαρμένο σύστημα γραναζιών και αλυσίδας
    - Η αεροδυναμική συμπεριφορά του όλου συστήματος
    - Η ποιότητα του οδοστρώματος

    Ακόμα και σε καινούριες μηχανές μπορεί το φαινόμενο αυτό να είναι ιδιαίτερα έντονο. Οι μηχανές έρχονται με κάποια τμήματά τους αποσυναρμολογημένα (τροχοί, τιμόνι κλπ) και συναρμολογούνται στους κατά τόπους αντιπροσώπους. Αν κατά τη συναρμολόγηση δεν έχει δοθεί η σωστή προσοχή ή δεν έχουν γίνει οι σωστές ρυθμίσεις, τότε το φαινόμενο της αυτοταλάντωσης μπορεί να είναι πολύ έντονο.

    Οι ειδικοί προτείνουν ότι όταν αρχίζει το φαινόμενο και κάνει την εμφάνιση του, τότε ελάτωση της ταχύτητας (με ελαφρό ποδόφρενο), ταυτόχρονο σκύψιμο μπροστά (για μεταφορά μεγαλύτερου βάρους στο μπροστινό σύστημα) και όχι τόσο σφιχτό κράτημα στο τιμόνι. Η μείωση της ταχύτητας και η μεταφορά του βάρους (βλ. μετατόπιση του κέντρου βάρους) έχουν ως αποτέλεσμα την αλλαγή της ιδιοσυχνότητας αυτοταλάντωσης του όλου συστήματος με μεγάλη πιθανότητα αυτή να μεταφερθεί υψηλότερα και το φαινόμενο να αποσβεσθεί ή να αρχίσει να μειώνεται.

    Επειδή το φαινόμενο της αυτοταλάντωσης του εμπροσθίου συστήματος, πραγματικά είναι και συχνότατο και άκρως επικίνδυνο , αντέγραψα το παραπάνω άρθρο από site με άγνωστο ατυχώς δημιουργό...
    Θυμόμαστε τις απαιτούμενες ενέργειες που πρέπει να γίνουν ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΕΝΑ -ΑΣΤΡΑΠΙΑΙΑ ΚΑΙ ΜΕ ΓΛΥΚΟ ΤΡΟΠΟ-ΟΧΙ ΑΠΟΤΟΜΕΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ....
    -ΠΙΣΩ ΦΡΕΝΟ ΓΛΥΚΑ-ΡΙΞΙΜΟ ΒΑΡΟΥΣ ΕΜΠΡΟΣ-ΧΑΛΑΡΟΤΗΤΑ ΣΧΕΤΙΚΗ ΣΤΟ ΣΦΙΞΙΜΟ ΤΙΜΟΝΙΟΥ-ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΣΤΟΝ ΥΨΙΣΤΟ ΝΑ ΠΙΑΣΟΥΝ ΟΙ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ...
     
    Btls, PetrosGS, VAGGOS and 11 others like this.
  2. ΤΡΟΧΗΛΑΤΟΣ
    Offline

    ΤΡΟΧΗΛΑΤΟΣ

    Εγγραφή:
    4 Ιανουαρίου 2014
    Μηνύματα:
    15
    Περιοχή:
    ΚΑΜΑΤΕΡΟ
    Μοτοσυκλέτα:
    R1200GS 06
    Πολύ ωραίο post.
    Θα παρακαλούσα εάν έχει παρουσιαστεί σε κάποιον συνάδελφο το φαινόμενο αυτό να γράψει την εμπειρία του.
     
  3. Jarhead
    Offline

    Jarhead Member

    Εγγραφή:
    30 Δεκεμβρίου 2013
    Μηνύματα:
    546
    Μοτοσυκλέτα:
    Bmw R1200 GS mod 2005
    Σε ολους μας παρουσιαζεται σε καποια χρονικη στιγμη για ολους τους παραπανω λογους....Εμενα εχει γινει καπως ποιο εντονο τελευταια λογω της φθορας ελαστικων τα οποια χρηζουν αλλαγης αμεσα....Ακουω προτασεις για απολυτως 100% ΑΣΦΑΛΤΙΝΟ λαστιχο!!!
     
  4. alkinoos
    Offline

    alkinoos Member

    Εγγραφή:
    24 Ιανουαρίου 2014
    Μηνύματα:
    371
    Anakee 3 οσον αφορά τα λάστιχα. Οσον αφορα τη ταλάντωση, πολυ επικίνδυνο, ειδικά στα πολλά χιλιόμετρα.

    Στάλθηκε από το GT-I9505 μου χρησιμοποιώντας Tapatalk
     
    Jarhead likes this.
  5. Papadopaidi
    On

    Papadopaidi Well-Known Member

    Εγγραφή:
    29 Δεκεμβρίου 2013
    Μηνύματα:
    14.854
    Περιοχή:
    Patras
    Μοτοσυκλέτα:
    R1150GS '00 (ABS)
    Είναι απίστευτα πολλοί οι παράγοντες που την
    προκαλούν. Κατά καιρούς (για διαφορετιούς) λόγους
    όλοι την νιώθουμε την αυτοταλάντωση.Προσεκτική
    κ τακτική συντήρηση σε ΟΛΑ.
     
    PetrosGS likes this.
  6. Apirathos
    Offline

    Apirathos New Member

    Εγγραφή:
    4 Ιανουαρίου 2014
    Μηνύματα:
    289
    Περιοχή:
    Thessaloniki
    Μοτοσυκλέτα:
    ΗONDA Varadero πλέον...
    Έτσι είναι αδελφέ μου...

    Παρεπιπτόντως: Πολύ καλό άρθρο, μου έλυσε απορίες. Ευχαριστούμε!
     
  7. Apirathos
    Offline

    Apirathos New Member

    Εγγραφή:
    4 Ιανουαρίου 2014
    Μηνύματα:
    289
    Περιοχή:
    Thessaloniki
    Μοτοσυκλέτα:
    ΗONDA Varadero πλέον...
    Παρατήρηση:
    Νομίζω πως, είναι παρόμοιο φαινόμενο με αυτό που παρουσιάζεται με το χαρτί που πάλεται, όταν το φυσήξουμε με δύναμη στην κόψη του. Το ίδιο συμβαίνει και στα φτερά των αεροσκαφών σε συγκεκριμένες ταχύτητες: Παρουσιάζουναυτοταλάντωση και μια απ' της λύσεις, είναι τα φτερά να ανασηκώνωνται στο άκρο τους...
     
    ntlaw likes this.
  8. Nec
    Offline

    Nec

    Εγγραφή:
    9 Μαρτίου 2014
    Μηνύματα:
    7
    Περιοχή:
    Ag.Marina koropi
    Μοτοσυκλέτα:
    R 1200 GSA
    Το παραπάνω φαινόμενο παρουσιάστηκε με πλαινες βαλίτσες (εργοστασιακες) μόλις έβαλα τα Tourance Next τα έβγαλα και έβαλα πάλι EXP και όλα καλά....
     
  9. ntlaw
    Offline

    ntlaw Well-Known Member

    Εγγραφή:
    30 Δεκεμβρίου 2013
    Μηνύματα:
    5.017
    Περιοχή:
    ΑΘΗΝΑ
    Μοτοσυκλέτα:
    R1150GS ADV
  10. Al Bandy
    Offline

    Al Bandy Well-Known Member

    Εγγραφή:
    31 Δεκεμβρίου 2013
    Μηνύματα:
    3.169
    Περιοχή:
    Κρήτη
    Μοτοσυκλέτα:
    R 1100 RT
    Είναι να μην σού τύχει! Άμα σού τύχει β@μησέ τα· το μόνο που είναι αποτελεσματικό από τις συνιστώμενες ενέργειες είναι η προσευχή στον Ύψιστο. Και φαίνεται ότι......





    ....κάποιος εκεί πάνω με γουστάρει και εισακούει τις προσευχές μου!

    8/12/2014:
    http://www.gsmotoclub.gr/threads/Κάποιος-εκεί-πάνω-με-γουστάρει.4973/
     
    Last edited: 1 Ιουλίου 2017
  11. Boxer
    Offline

    Boxer Well-Known Member

    Εγγραφή:
    30 Δεκεμβρίου 2013
    Μηνύματα:
    1.044
    Περιοχή:
    Αττικοβοιωτία!
    Μοτοσυκλέτα:
    R1200GS
    Μονο ενας ανθρωπος στον κοσμο, καταφερε να "τιθασευσει" αυτες τις "δυναμεις" που εμφανιζονται (στην περιπτωση μας) στα διτροχα.
    ΘΑΝΑΣΗΣ ΛΕΦΑΣ, οδηγός αγώνων , πιλότος ελικοπτέρου, μηχανουργός ,εφευρέτης!!!!

    Δυστυχως, φροντισε για αλλη μια φορα, η γνωστη νοοτροπια των καρεκλοκενταυρων Ελληνων, να παει στα.... αζητητα, αυτος ο ευφυεστατος εφευρετης μαζι με τα εργα τουfrown!!!

    Για αλλη μια φορα, ντρεπομαι για την καταντια μας.........
     
  12. Fro(g)y
    Offline

    Fro(g)y Active Member

    Εγγραφή:
    12 Νοεμβρίου 2016
    Μηνύματα:
    325
    Περιοχή:
    Ηλιούπολη - Αθήνα
    Μοτοσυκλέτα:
    BMW F800 GS ADV
    Καπως ετσι μου συνεβει τις προαλλες στην Κορινθου - Πατρων, οταν δραπετευσε το αντιβαρο της μπροστινης ζαντας. Ευτυχως η ταλαντωση ηταν καθετη και γλυτωσα τα χειροτερα. good morning nice dayΚουαξ!!! Κουαξ!!!
     
  13. aldopan
    Offline

    aldopan

    Εγγραφή:
    19 Μαϊου 2016
    Μηνύματα:
    80
    Περιοχή:
    Πύργος
    Μοτοσυκλέτα:
    BMW R1200GS LC '14 RED
    BMW R45 '79 CAFE RACER SCRAMBLER ALL BLACK
    VESPA 50S '65 RED
    Βρε παιδιά από την στιγμή που έβαλα τα δαχτυλίδια στη μπουμπου μετά τα 170-180 αρχίζει αυτο το ενοχλητικό κοσκίνισμα του μπροστινού συστήματος το οποίο σήμερα πήγε να γίνει και πολύ επικίνδυνο!Εστιαζω ίσως στην κακή ρύθμιση των καλαμιών κατά την τοποθέτηση των δαχτυλιδιων, βέβαια έχω και την υποψία για τα λάστιχα που αλλάχθηκαν την ίδια ημέρα!Λαστιχα pirelli scorpion trail 2!Τι να πω θα πάω για ζυγοστάθμιση για να το αποκλείσω το θέμα των ελαστικών!Υποψιν έχω μπαγκαζιέρα πίσω αλλα και πριν είχα την ίδια και δεν υπήρχε αυτο το πρόβλημα!
     
    Last edited: 6 Ιανουαρίου 2018
  14. ekos
    Offline

    ekos Active Member

    Εγγραφή:
    7 Μαϊου 2015
    Μηνύματα:
    436
    Μοτοσυκλέτα:
    BMW R1200 GS
    Έχει stabilizer?
    Αν ναι, μήπως θέλει ρύθμιση εκ νέου;
     
  15. PetrosGS
    Offline

    PetrosGS Active Member

    Εγγραφή:
    13 Μαϊου 2016
    Μηνύματα:
    957
    Περιοχή:
    Αττική
    Πολύ καλό άρθρο. Νίκο thanks!!
     
    ntlaw likes this.
  16. spaniak
    Offline

    spaniak

    Εγγραφή:
    7 Οκτωβρίου 2017
    Μηνύματα:
    54
    Περιοχή:
    Athens
    Μοτοσυκλέτα:
    GS800 , 2008
    Στο DACAR οταν ειχα αλλάξει και είχα βαλει εμπρός πισω καινούργια λάστιχα, ειχα σοβαρό προβλημα ψαρέματος μετα τα 130κλμ. Αφου εξαντλησα πολλες πιθανές αιτίες, κατεληξα να αλλαξω λάστιχα και να βαλω αλλη μαρκα ΟΧΙ tubeless. Το προβλημα εξαφανίσθηκε ως δια μαγείας.
     

Μοιραστείτε τη σελίδα

Users Viewing Thread (Users: 2, Guests: 0)

  1. Drones5,
  2. jimmakos

Free JavaScript from